Nowe obowiązki w zakresie zgłaszania ofert pracy do ePracy

Print Drukuj

Szanowni Państwo,

W związku z planowanym wejściem w życie od dnia 01.06.2025r. ustawy z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Informujemy o nowych zasadach zgłaszania ofert pracy do urzędów pracy które będą obowiązywały po wejściu w życie ww. przepisów.

Zgodnie z art. 83 ust. 2 pkt 1 ww. ustawy określono, że od momentu wejścia w życie przepisów, oferty pracy do systemu ePracy (obecnie Centralna Baza Ofert Pracy) obowiązkowo zgłaszać będą podmioty, o których mowa w art. 4 ust. 1 ustawy z dnia 6 września 2001 r. o dostępie do informacji publicznej (Dz. U. z 2022 r. poz. 902) tj.:

1) organy władzy publicznej;

2) organy samorządów gospodarczych i zawodowych;

3) podmioty reprezentujące zgodnie z odrębnymi przepisami Skarb Państwa;

4) podmioty reprezentujące państwowe osoby prawne albo osoby prawne samorządu  terytorialnego oraz podmioty reprezentujące inne państwowe jednostki organizacyjne albo jednostki organizacyjne samorządu terytorialnego;

5) podmioty reprezentujące inne osoby lub jednostki organizacyjne, które wykonują zadania publiczne lub dysponują majątkiem publicznym, oraz osoby prawne, w których Skarb Państwa, jednostki samorządu terytorialnego lub samorządu gospodarczego albo zawodowego mają pozycję dominującą w rozumieniu przepisów o ochronie konkurencji i konsumentów.

Celem wprowadzenia zmian jest zwiększenie dostępności ofert pracy, szczególnie na stanowiska specjalistyczne, oraz ułatwienie osobom bezrobotnym i poszukującym pracy dostępu do informacji o zatrudnieniu.

Nowe przepisy umożliwiają także złożenie jednej oferty pracy do więcej niż jednego urzędu pracy w szczególności, jeżeli miejscem wykonywania pracy określonym w ofercie pracy jest województwo lub teren całego kraju. W takim przypadku konieczne jest wskazanie urzędu wiodącego, który będzie odpowiedzialny za koordynację dalszej realizacji oferty.

W świetle nowych przepisów wchodzących w życie 1 czerwca 2025 r., każdy pracodawca, przedsiębiorca oraz inny podmiot uprawniony do składania ofert pracy powinien założyć indywidualne konto w systemie ePraca (obecnie Centralna Baza Ofert Pracy), dostępnym pod adresem www.praca.gov.pl.

Założenie konta umożliwia:

- elektroniczne składanie ofert pracy w prosty i szybki sposób bez konieczności wizyty w urzędzie;

- zarządzanie złożonymi ofertami, w tym ich edytowanie;

- monitorowanie statusu oferty i kontaktu ze strony urzędów pracy;

- składanie jednej oferty do więcej niż jednego urzędu pracy z możliwością wyboru tzw. urzędu wiodącego, który będzie odpowiedzialny za jej realizację;

- dostęp do informacji o organizowanych giełdach pracy, spotkaniach z kandydatami oraz możliwościach współpracy z publicznymi służbami zatrudnienia.

Indywidualne konto w systemie ePraca to narzędzie, które pozwala lepiej zarządzać procesem rekrutacyjnym i zwiększa dostęp do kandydatów poszukujących zatrudnienia zwłaszcza na stanowiska specjalistyczne.

Prosimy o śledzenie aktualnych informacji na temat zasad współpracy, sposobu składania ofert poprzez elektroniczny formularz dostępny w serwisie praca.gov.pl, możliwości zakładania kont pracodawcy, zgłoszeń ofert pracy do kilku urzędów, a także organizacji giełd pracy i targów.

Dziękujemy za współpracę.

Informacje o publikacji dokumentu